Általánosságban elmondható, hogy egy Magento webáruház elkészítésénél (most csak a frontend oldalról beszélve) 4 féle út létezik:
1. Az alap sablonra (default vagy modern) épül fel az új külső:
Az alap sablonokhoz a Magento fejlesztők nem, vagy csak minimálisan nyúltak hozzá az elmúlt 3 évben. Tehát egy olyan keretet kapunk, amely akkor modernnek, stabilnak, jól átgondoltnak volt mondható, azonban eljárt felette az idő nem csak külsőre, hanem felépítés szempontjából is.
Csak néhány példa:
- a Magento megjelenésekor a jQuery még nem volt annyira stabil, ezért is választották a Prototype rendszert viszont időközben a jQuery felnőtt a feladathoz és ma már a legkedveltebb környezet. Ezért is született az a döntés, hogy a Magento 2.0-ban már jQuery fog dübörögni. Az alábbi ábrán tökéletesen látszik, hogy 2008-ban (Magento 1.2) indult meg a jQuery drámai szárnyalása. [igen, utólag biztos előbb kellett volna váltani nem 2014-ben]
- a külső elsősorban a desktop megjelenítőkre korlátozódott: igen, mert a mobil és tablet piac szintén csak azután kezdett el ugrásszerűen növekedni miután a Magento megjelent. Aztán voltak fejlesztések ez irányban (iphone sablon, beépített mobil app) de ezek szintén nem a kor szellemének megfelelőek jelenleg.
- html5, css3 támogatás nem létezett, még erősen küzdeni kellett az ie6 butaságaival, így a kód sokkal robosztusabbnak, a css meg végtelen hosszúnak tűnhet
Csak egy példa erre, egy egyszerű kosárba gomb:
régen:
<button type="button" title="Add to Cart" class="button btn-cart" onclick="#"><span><span>Add to Cart</span></span></button>
most:
<button type="button" title="Add to Cart" class="btn btn-cart" onclick="#">Add to Cart</button>
Nem tűnik soknak két span tag eltűntetése, de ha utána számolunk __84__ template file-ban szerepel <span><span> legalább egyszer.
2. Letöltésre kerül ilyen-olyan kész sablon
Olcsó és gyors megoldásként nagyon csábító ezeknek a sablonoknak a használata. 40-100 dollárért "kapunk" egy kész rendszert, általában testre szabhatóak bizonyos elemek, csillognak-villognak, animálódnak, kinyílnak-becsukódnak. Ha nagyon kicsi a várható forgalom, akkor valószínűleg ennél nem is kell több, de
van néhány hátrányuk:
- bizonytalan a minőség (vannak jó és rossz és vannak kifejezetten gyenge minőségű munkák)
- támogatás (döntően segítőkész emberekkel valamint jó dokumentációkkal lehet találkozni, de bele lehet futni napokig sőt hetekig elhúzódó vitákba is)
- egysíkúság (ha egy sablont több 100-an vagy több ezren letöltöttek, akkor hamarosan szembe fog találkozni vele a vásárló is és felkiált "jéé ezt én már láttam valahol")
- továbbfejleszthetőség, testraszabhatóság (figyelni és követni kell az egyedileg kitalált módosításokat, meg kell ismerni a sablon készítőjének logikáját [ha volt])
- a vásárlói bizalmat nem feltétlenül növeli az, hogy a webáruház alján ott virít, hogy "free template xy templategyártó"
A néhány hátrány ellenére persze sokan választják ezt a megoldást és a legritkább esetben hallottam a webáruház tulajdonost elégedetten nyilatkozni.
3. Nulláról indulunk
Jó gondolat, egy ügyes csapat néhány hét alatt összehozhatja az alap dolgokat. Ebben az esetben pontosan ugyanazok a problémák merülnek majd fel, amelyek az egyedi fejlesztéseknél (mármint az egyedi fejlesztésű webáruház motoroknál):
- hibák
- support minősége
- bővíthetőség
- szabványok
- röghözkötöttség
Ha pedig saját fejlesztői csapattal szeretnénk dolgozni (akik ott ülnek az irodánkban mert látni akarjuk hogyan dolgoznak) akkor először meg kell találni a megfelelő embereket majd pedig az alkalmazotti státusszal járó további bonyodalmakkal.
4. Front-end keretrendszert használunk
Gombamódra szaporodó keretrendszerek, amelyek ésszerű keretek között követendő szabványokat, egységességet képviselnek.
Nézzünk néhányat:
A letölthető ingyenes és/vagy fizetős sablonok is alkalmazzák már ezeket a keretrendszereket (hiszen segítségükkel futószallagon gyárthatóak a sablonok)
Általánosságban elmondható, hogy ezek a rendszerek átgondoltak, könnyen használhatóak, de itt is megvannak a veszélyek:
- minőség (jó-rosszabb kivitelezés)
- támogatottság (egyik pillanatról a másikra eltűnhetnek)
- bővíthetőség (ha kevés a követője a rendszernek vagy nincsenek stratégiai partnerek, akkor az integráció nehézkes)