Nem először (s minden bizonnyal nem is utoljára) írok erről a témáról [lásd itt és itt és itt].
Az elmúlt fél évben megszaporodtak azok a megkeresések, amelyek az alábbiakban foglalhatóak össze
- nagy vágyak, vékony pénztárca
- kritikán aluli hozzáállás
- mások által gányolt valami kipofozása
1. Nagy vágyak, vékony pénztárca
A legtöbb probléma oda vezethető vissza, hogy nem lettek jól felmérve az igények, az elképzelések és vagy elfogyott időközben a pénz vagy soha nem is létezett.
Azaz spórolás (csak néhány sarkalatos ponton):
- a tervezési szakaszon (nincs, minimális, kevés)
- a design kialakításon (template vásárlás, átgondolatlan)
- a sitebuilden (jó ahogy van, nem baj hogy kilóg, összecsúszik, nem konzekvens)
- a fejlesztéseken (rossz minőségű kód, elhúzódó határidők, dokumentáció hiánya)
- tesztelésen (úgy megy ki élesbe az oldal, hogy hemzseg a hibáktól, a kihagyott részektől)
2. Kritikán aluli hozzáállás
- már az első megkeresésnél (szó sincs se szerződésről, se határidőkről, se vállalásokról) számonkérés, kötekedés, variálás, felkészületlenség
- igérgetés (holnap küldöm, hétfőn küldöm, jajmármindjártkészésküldöm)
- alkudozás (nem lehetne a feléből még 30%-ot engedni? ugye ez még belefér?)
- köddé vállás (telefonon elérhetetlen, emailre nem reagál)
- energiavámpírkodás (kérdez, kérdez, kérdez és még mindig kérdez, persze ötleteket vár, terveket vár és mindezt ingyen (mi lenne ha? ez szerinted jó? arra gondoltam, hogy)
3. Mások által gányolt valami kipofozása
Az alábbi okok miatt megakad a webáruház készítés:
- saját erőből nem megy (jaj értek én hozzá hiszen 15 éve van számítógépem, meg egyébként is csak letöltök egy template-t, meg két modult és összerakom 2 óra alatt, s segít a szomszéd)
- a megbízott fejlesztő eltűnt (trógerek ebben a szakmában is léteznek)
- nem olyan lett, mint az álmokban (rossz kivitelezés, hibás tervezés)
- határidők drasztikusan eltolódtak (nem napokkal, hónapokkal)
Ilyen esetekben jön a végső elkeseredéses megkeresés, hogy be kéne fejezni, át kéne nézni, meg kéne csinálni, de tegnapra és olcsón vagy elhal az egész próbálkozás keserű szájízzel (aszámítógépesszemetekkmegintátvágtak).
Nagyon-nagyon-nagyon ritkán előfordul, hogy az ilyenből sikeres, profitot termelő webáruház lesz.
Nyomatékosítva: nagyon-nagyon-nagyon ritkán, hiszen ami gyötrelmesen indul, gyötrelmesen folytatódik.
Tehát 70%-ban elhal a projekt (a ráfordított energia, pénz elkönyvelődik sikertelenségnek)
A további 25%-ban folytatódik a kivitelezés (nyögvenyelősen, unottan, idegeskedve) és végül tragikus csúszásokkal, összelapátolt megoldásokkal elkészül valami amely nem olyan, ami gáz, ami kompromisszumokkal teli.
A maradék 5%-ban újratervezéssel, új alapokkal sikerül egy sikeres webáruházat készíteni.
Mi kell a sikeres Magento webáruházhoz (vázlatosan):
1. Tervezés (nagyon alaposan felmérve az anyagi lehetőségeket, a rendelkezésre álló időt, a piacot, a konkurenciát)
2. Üzleti, megvalósítási terv, a vágyakkal, álmokkal egy minimum és egy maximum funkció listával
3. Költségtervezet (a végösszeget 1.5-el megszorozni)
4. Eldönteni, hogy ami a tervekben szerepel arra van-e elég pénz és akarat végigvinni
5. Megkeresni azt, aki szimpatikus (ha nem működik a szimpátia később se fog és bonyodalmakhoz vezet)
6. Leszerződni, aktívan részt venni
7. Örülni
Tanulság?
Még mindig nem lehet szarból várat építeni, de azért sokan megpróbálják.